Wednesday, June 24, 2020

Artist of the day, June 24, 2020: Claude Cossette, a Québec creative advertising man (#1029)

English version to follow French

Claude Cossette (1937) est un publicitaire et un universitaire né à Québec. Il a fondé le Groupe Cossette Communication en 1964, qu'il a restructuré en 1972, faisant de ses cinq cadres supérieurs ses partenaires égaux. Il a dirigé l'entreprise en tant que président jusqu'à sa démission en 1982. À l'époque, l'agence était la plus grande organisation de communication dans la province de Québec avec des bureaux à Québec, Montréal et Toronto.

Cossette a étudié les sciences humaines au Petit Séminaire de Québec, a obtenu un diplôme en art publicitaire de l'École des Beaux-Arts en 1962, une maîtrise en éducation de l'Université Laval en 1963 et, de même, un certificat en marketing en 1962 et un certificat en administration des affaires en 1970.

Il est l'auteur de nombreux livres, la plupart sur la communication persuasive, critiquant sévèrement la publicité dans "La Publicité, déchet culturel" 2001, "Un loup parmi les loups" (un roman), 2005 et "Éthique & Publicité", 2009. Il a également publié de nombreux articles de recherche et articles publics.

Cossette a été président du programme de communication graphique de l'Université Laval en 1975-1978 et une fois de plus en 1990-1997. En 1996, il a lancé ComViz-Communication visuelle, un cours en ligne, probablement le premier cours de niveau universitaire de langue française pouvant être entièrement complété par Internet. Il a été directeur pédagogique d'une série de 26 émissions télévisées sur la publicité au Québec. Il a donné des conférences sur la publicité et la communication lors de nombreuses conférences internationales, universités et collèges.

Il est ou a été membre de l'Association des dirigeants d'agences de publicité du Québec, de la Société des graphistes du Québec, de l'Association internationale d'études sémiotiques, de l'Association internationale de la communication, de l'Association canadienne de recherche sociale appliquée, de La Confrérie des Compagnons de Gutenberg (Europe) et bien d'autres.

Cossette a reçu les plus hautes distinctions du Québec et du Canada. Il a reçu le Prix des Communications du Québec en 1984 et le Prix de la médaille d'or de l'Association des annonceurs canadiens (ACA) en 1988. Il enseigne toujours le marketing social et la publicité à l'Université Laval à Québec, Canada.


Claude Cossette (1937) is an advertising man and a scholar born in Quebec City. He founded Cossette Communication Group in 1964, which he restructured in 1972 making his five top executives his equal partners. He headed the business as President until he resigned in 1982. At the time, the agency was the biggest communication organization in the Province of Quebec with offices in Quebec City, Montreal and Toronto.

Cossette studied humanities at the Petit Séminaire de Québec, graduated in Advertising Art from L'Ecole des Beaux-Arts in 1962, got an MA in Education from Laval University in 1963, and from the same, a Certificate in Marketing in 1962 and a Certificate in Business Administration in 1970.

He is the author of many books, most about persuasive communication, criticizing advertising severely in La Publicité, déchet culturel 2001, Un loup parmi les loups (a novel), 2005 and Éthique & Publicité, 2009. He also published numerous research papers and general-public articles.

Cossette was the chairperson of the Programme de Communication Graphique at Laval University in 1975-78 and once more in 1990-97. In 1996, he launched ComViz-Communication visuelle, an online course, probably the first French language university level course that may be completed entirely through the Internet. He was the Pedagogical Director of a series of 26 TV programs on Advertising in Quebec. He lectured on advertising and communication at many international conferences, universities and colleges.

He is or was member of L'Association des dirigeants d'agences de publicité du Québec, La Société des graphistes du Québec, The International Association for Semiotic Studies, The International Communication Association, The Canadian Association of Applied Social Research, La Confrérie des Compagnons de Gutenberg (Europe) and many others.

Cossette was granted the highest honors both from Quebec and Canada. He was recipient of Le Prix des Communications du Québec in 1984 and The Gold Medal Award from The Association of Canadian Advertisers (ACA) in 1988. He is still teaching social marketing and advertising at Université Laval in Quebec City, Canada.

© 2020. All content on this blog is protected by international copyright laws All images are copyrighted © by Claude Cossette or assignee. Apart from fair dealing for the purpose of private study, research, criticism or review as permitted under the Copyright Act, the use of any image from this site is prohibited unless prior written permission is obtained. All images used for illustrative purposes only

Note: Some of the art presented are form Cossette (Agency) and not necessary from Claude Cossette)


Claude Cossette

Amnesty International’s "Write for Rights"

Amnistie internationale "Écrire, ça libère"

BDC
brand poster

BDC
brand

Cherios bees
ad

Drole de defi

Energir
Billboard

Energir
logo

Energir
vehicle

FXFC

HI
identity

HI
transport

Hopital de Montréal pour enfants
Identity

iHungry
Campaign

Mc Donald's 12

Mcdonald's Mobile ordering

McDonald's follow
billboard

McDonald's follow
billboard

McDonald's Happy moving day

McDonald's influenceur pack

McDonald's Operation Nez Rouge

Mtelus
marquise

SAQ ad
(Société des alcohols du Québec)

SAQ inspire

SAQ inspire

SAQ Inspire
bulle Personna

Sik Kids
affichage

VIA Rail 40 ans
boite billet

VIA Rail 40 ans
gravure

VIA Why don't you take the train? 

YQB
(Aeroport de Québec)

YQB
identity

YQB
personas guide



No comments:

Post a Comment