Bienvenue à la semaine française
This is a French week, The English version to follow the French biography
Jean-Pierre Yvaral (né Jean-Pierre Vasarely) (1934-2002) était un artiste français travaillant dans les domaines de l'op-art et de l'art cinétique à partir de 1954. Il était le fils de Victor Vasarely, pionnier de l'op-art.
Yvaral a étudié les arts graphiques et la publicité à l'École des arts appliqués de Paris entre 1950 et 1953. En 1960, Yvaral a cofondé le Groupe de recherche sur les arts visuels (GRAV) avec Julio Le Parc, François Morellet, Francisco Sobrino et Horacio Garcia. Rossi et Joel Stein, cherchant à développer un langage visuel abstrait cohérent composé d'éléments géométriques simples.
En 1975, il a inventé l'expression «Art numérique» pour décrire une œuvre composée (ou programmée) selon des règles numériques ou des algorithmes. À partir de ce moment, il utilisa des ordinateurs pour traiter et manipuler numériquement les images, même si les images finales étaient toujours peintes à la main. Il a utilisé cette technique pour produire plusieurs séries de portraits à partir d'images immédiatement reconnaissables, telles que le visage de Marilyn Monroe, et les traiter au point de devenir des compositions abstraites, tandis que l'image originale reste reconnaissable.
Jean-Pierre Yvaral, (born Jean-Pierre Vasarely) (1934–2002), was a French artist working in the fields of op-art and kinetic art from 1954 onwards. He was the son of Victor Vasarely, who was a pioneer of op-art.
Yvaral studied graphic art and publicity at the École des Arts Appliqués in Paris between 1950 and 1953. In 1960, Yvaral co-founded the Groupe de Recherche d’Art Visual (GRAV) with Julio Le Parc, François Morellet, Francisco Sobrino, Horacio Garcia Rossi and Joel Stein, seeking to develop a coherent abstract visual language composed of simple geometric elements.
In 1975 he coined the phrase 'Numerical Art' to describe artwork composed (or programmed) according to numerical rules or algorithms. From this time onwards he used computers to digitally process and manipulate images, although the final images were always hand painted. He used this technique to produce several series of portraits starting from instantly recognisable images, such as the face of Marilyn Monroe, and processing them to the point where they become abstract compositions, while the original image remains recognisable.
© 2019. All content on this blog is protected by international copyright laws All images are copyrighted © by Jean-Pierre Yvaral or assignee. Apart from fair dealing for the purpose of private study, research, criticism or review as permitted under the Copyright Act, the use of any image from this site is prohibited unless prior written permission is obtained. All images used for illustrative purposes only
This is a French week, The English version to follow the French biography
Jean-Pierre Yvaral (né Jean-Pierre Vasarely) (1934-2002) était un artiste français travaillant dans les domaines de l'op-art et de l'art cinétique à partir de 1954. Il était le fils de Victor Vasarely, pionnier de l'op-art.
Yvaral a étudié les arts graphiques et la publicité à l'École des arts appliqués de Paris entre 1950 et 1953. En 1960, Yvaral a cofondé le Groupe de recherche sur les arts visuels (GRAV) avec Julio Le Parc, François Morellet, Francisco Sobrino et Horacio Garcia. Rossi et Joel Stein, cherchant à développer un langage visuel abstrait cohérent composé d'éléments géométriques simples.
En 1975, il a inventé l'expression «Art numérique» pour décrire une œuvre composée (ou programmée) selon des règles numériques ou des algorithmes. À partir de ce moment, il utilisa des ordinateurs pour traiter et manipuler numériquement les images, même si les images finales étaient toujours peintes à la main. Il a utilisé cette technique pour produire plusieurs séries de portraits à partir d'images immédiatement reconnaissables, telles que le visage de Marilyn Monroe, et les traiter au point de devenir des compositions abstraites, tandis que l'image originale reste reconnaissable.
Jean-Pierre Yvaral, (born Jean-Pierre Vasarely) (1934–2002), was a French artist working in the fields of op-art and kinetic art from 1954 onwards. He was the son of Victor Vasarely, who was a pioneer of op-art.
Yvaral studied graphic art and publicity at the École des Arts Appliqués in Paris between 1950 and 1953. In 1960, Yvaral co-founded the Groupe de Recherche d’Art Visual (GRAV) with Julio Le Parc, François Morellet, Francisco Sobrino, Horacio Garcia Rossi and Joel Stein, seeking to develop a coherent abstract visual language composed of simple geometric elements.
In 1975 he coined the phrase 'Numerical Art' to describe artwork composed (or programmed) according to numerical rules or algorithms. From this time onwards he used computers to digitally process and manipulate images, although the final images were always hand painted. He used this technique to produce several series of portraits starting from instantly recognisable images, such as the face of Marilyn Monroe, and processing them to the point where they become abstract compositions, while the original image remains recognisable.
© 2019. All content on this blog is protected by international copyright laws All images are copyrighted © by Jean-Pierre Yvaral or assignee. Apart from fair dealing for the purpose of private study, research, criticism or review as permitted under the Copyright Act, the use of any image from this site is prohibited unless prior written permission is obtained. All images used for illustrative purposes only
Mr Jean-Pierre Yvaral |
1959-60, Variation sur le carré |
1960, Ambiguous Structure No.92 |
1960, Progression du Cercle |
1960, Quadrature N.3 |
1960-65, Variation chromatique programmée |
1960;s Variation Chromatique |
1962, Acceleration 19, Series B |
1965, Sans titre |
1967, Interference C |
1969, Ambiguous Structure No.92 |
1969, Carbone serie 1, no 22 |
1969, Plan Espace |
1969, Structure ambigue VV |
1970, Polychromatic Diffraction (Diffraction Polychrome) |
1970, Forme ambique moebius |
1971, Quadrature du cercle JC - VF |
1971, Structure ambiguë Quadri ben Positif no.1072 |
1972, Cristallisation Verte |
1972, Structure Ambigue Cristal |
1972, Structure cristalline |
1972, Structure cubique J (detai) |
1972, Structure en progression positif |
1973, Progression polychrome JV |
1973, Untitled (2 works) |
1974, Structure Transparente K |
1975, Structure cubique transparente |
1976, Horizon Structure RB |
1976, Horizon Structuré Mauve |
1979, John F. Kennedy - Abraham Lincoln |
1979, John F. Kennedy |
1989, Portrait de Mozart |
1990, Marilyn |
1990, Marilyn detail |
1990, Mona Lisa |
1991, Mona Lisa |
2013, horizon structure |
2014, progression polychrome |
2014, Quadrature ovale |
Abraham Lincoln |
Abstrakte Komposition (set of 3) |
Composition cinétique I |
Faces of Dali #4 |
No comments:
Post a Comment