Bienvenue à la semaine française! Welcome to the french week
The English version to follow the French biography
Robert Massin est né en 1925 à Bourdinière-Saint-Loup, commune du département de l'Eure-et-Loir, dans le nord de la France. Il a commencé à travailler comme designer après la Seconde Guerre mondiale. L'influence immédiate de Massin dans les années 1950 fut le concepteur novateur du livre français Pierre Faucheux. Faucheux a insisté sur l'idée que chaque nouveau livre devrait être un nouvel objet déterminé par le choix du type, les proportions et l'évolution, par le développement d'un concept visuel de plusieurs pages. Faucheux a également insisté sur l'idée que le choix de la police de caractères devrait avoir une relation avec le sens du texte. Ces idées sont apparentes dans une grande partie de l'œuvre la plus célèbre de Massin.
Pendant plus de vingt ans, Massin a été directeur artistique des éditions Gallimard, l’un des principaux éditeurs français de livres. Un des premiers travaux importants de Massin chez Gallimard a été sa conception en 1963 des Exercices de style de Raymond Queneau, un livre de 99 récits de la même histoire, chacun présenté de manière graphique. Une autre création célèbre est apparue en 1964 dans l'interprétation graphique de la pièce d'Eugène Ionesco, La Cantatrice chauve, interprétée par Massin. Le livre était une œuvre majeure de typographie expressive, présentant le dialogue d’une pièce unique à travers des centaines de pages de compositions graphiques novatrices. Massin a non seulement utilisé des mélanges de caractères et de nouvelles méthodes de composition pour présenter le dialogue, il a également manipulé formellement le dialogue en l'étirant et en le pliant.
Robert Massin was born in 1925 in Bourdinière-Saint-Loup, a commune in the Eure-et-Loir department in north-central France. He began working as a designer following World War II. Massin's immediate influence in the 1950s was innovative French book designer Pierre Faucheux. Faucheux emphasized the idea that each new book should be a new object determined by type choice, proportion and déroulement, the development of a visual concept over several pages. Faucheux also emphasized the idea that the choice of typeface should have some relationship to the meaning of the text. These ideas are apparent in much of Massin's most famous work.
For over twenty years Massin acted as art director of Éditions Gallimard, one of the leading French publishers of books. An early, important work for Massin at Gallimard was his 1963 design for Raymond Queneau's Exercices de style, a book of 99 retellings of the same story, each presented different graphically. Another famous design appeared in 1964 in Massin's graphic interpretation of Eugène Ionesco's play, La Cantatrice chauve (translated as The Bald Prima Donna or The Bald Soprano). The book was a major work of expressive typography, presenting the dialogue of a single play through hundreds of pages of innovative graphic compositions. Massin not only used mixtures of typefaces and new compositional methods to present dialogue, he also formally manipulated dialogue by stretching and bending.
© 2019. All content on this blog is protected by international copyright laws All images are copyrighted © by Robert Massin. Apart from fair dealing for the purpose of private study, research, criticism or review as permitted under the Copyright Act, the use of any image from this site is prohibited unless prior written permission is obtained. All images used for illustrative purposes only
The English version to follow the French biography
Robert Massin est né en 1925 à Bourdinière-Saint-Loup, commune du département de l'Eure-et-Loir, dans le nord de la France. Il a commencé à travailler comme designer après la Seconde Guerre mondiale. L'influence immédiate de Massin dans les années 1950 fut le concepteur novateur du livre français Pierre Faucheux. Faucheux a insisté sur l'idée que chaque nouveau livre devrait être un nouvel objet déterminé par le choix du type, les proportions et l'évolution, par le développement d'un concept visuel de plusieurs pages. Faucheux a également insisté sur l'idée que le choix de la police de caractères devrait avoir une relation avec le sens du texte. Ces idées sont apparentes dans une grande partie de l'œuvre la plus célèbre de Massin.
Pendant plus de vingt ans, Massin a été directeur artistique des éditions Gallimard, l’un des principaux éditeurs français de livres. Un des premiers travaux importants de Massin chez Gallimard a été sa conception en 1963 des Exercices de style de Raymond Queneau, un livre de 99 récits de la même histoire, chacun présenté de manière graphique. Une autre création célèbre est apparue en 1964 dans l'interprétation graphique de la pièce d'Eugène Ionesco, La Cantatrice chauve, interprétée par Massin. Le livre était une œuvre majeure de typographie expressive, présentant le dialogue d’une pièce unique à travers des centaines de pages de compositions graphiques novatrices. Massin a non seulement utilisé des mélanges de caractères et de nouvelles méthodes de composition pour présenter le dialogue, il a également manipulé formellement le dialogue en l'étirant et en le pliant.
Robert Massin was born in 1925 in Bourdinière-Saint-Loup, a commune in the Eure-et-Loir department in north-central France. He began working as a designer following World War II. Massin's immediate influence in the 1950s was innovative French book designer Pierre Faucheux. Faucheux emphasized the idea that each new book should be a new object determined by type choice, proportion and déroulement, the development of a visual concept over several pages. Faucheux also emphasized the idea that the choice of typeface should have some relationship to the meaning of the text. These ideas are apparent in much of Massin's most famous work.
For over twenty years Massin acted as art director of Éditions Gallimard, one of the leading French publishers of books. An early, important work for Massin at Gallimard was his 1963 design for Raymond Queneau's Exercices de style, a book of 99 retellings of the same story, each presented different graphically. Another famous design appeared in 1964 in Massin's graphic interpretation of Eugène Ionesco's play, La Cantatrice chauve (translated as The Bald Prima Donna or The Bald Soprano). The book was a major work of expressive typography, presenting the dialogue of a single play through hundreds of pages of innovative graphic compositions. Massin not only used mixtures of typefaces and new compositional methods to present dialogue, he also formally manipulated dialogue by stretching and bending.
© 2019. All content on this blog is protected by international copyright laws All images are copyrighted © by Robert Massin. Apart from fair dealing for the purpose of private study, research, criticism or review as permitted under the Copyright Act, the use of any image from this site is prohibited unless prior written permission is obtained. All images used for illustrative purposes only
Mr Robert Massin |
1953, Colline, Book |
1953, Colline, Hardcover Book |
1953, Le Pont de la rivière Kwaï cover |
1953, Le Pont de la rivière kwaï |
1953, Les copains book cover |
1954, La briere book cover |
1954, Tropique du Caducée |
1954, Voyage au but de la nuit Hardcover Book |
1956, Le Proces de Vidocq cover |
1956, The Bald Soprano |
1957, La Jumente Verte cover |
1957, Les Bijoutiers du clair de lune |
1960, NRF Logotype |
1960, Rhum cover |
1964, La Cantatrice chauve inside spread |
1964, La Cantatrice chauve inside spread |
1964, La Cantatrice chauve inside spread |
1964, La Cantatrice chauve inside spread |
1964, La Cantatrice chauve inside page |
1964, La Cantatrice chauve inside spread |
1964, La Cantatrice chauve inside spread |
1964, La Cantatrice chauve inside spread |
1964, La Cantatrice Chauve Book |
1964, La Cantatrice Chauve |
1970, La Lettre et l’Image cover |
1970s, Exercices de Style |
1972, Vassilikos, Folio |
Letter and words |
No comments:
Post a Comment