Bienvenue à la semaine française! Welcome to the french week
The English version to follow the French biography
Daniel Buren (1938) est un artiste conceptuel français bien connu pour ses installations distinctives de motifs à bandes alternées spécifiques à un site. Son concept de «degré zéro de peinture», qu’il a développé au début des années 1960, est l’approche caractéristique de l’artiste quant aux conditions de réalisation d’une œuvre d’art.
Tout au long de son travail, il utilise souvent des motifs simplifiés pour aborder les couleurs et les graphiques en relation avec l'architecture et l'espace. «Ma peinture, à la limite, ne peut que se signifier», a-t-il déclaré une fois.
Né à Boulogne-Billancourt, en France, il étudie à l'Ecole Nationale Supérieure des Métiers d'Art de Paris, où il obtient son diplôme en 1960. Le travail de Buren s'est rapidement développé pour se concentrer sur les qualités formelles des rayures en tant qu'archétype esthétique, inspirées par leur omniprésence dans les conceptions et les vêtements mercantiles de sa France natale. Les œuvres de Buren se trouvent aujourd’hui dans les collections du Musée d’art moderne de la Ville de Paris, de la Tate Modern à Londres, du Musée d’art moderne à New York et du Moderna Museet à Stockholm, entre autres. Il vit et travaille à Paris en France.
Daniel Buren (1938) is a French Conceptual artist best known for his distinctive site-specific installations of alternating stripe patterns. His concept of a “degree zero of painting,” which he developed in the early 1960s, is the artist’s hallmark approach to the conditions of making a work of art.
Throughout his work, he often employs simplified patterns as an approach to color and graphics in relation to architecture and space. “My painting, at the limit, can only signify itself,” he once declared.
Born in Boulogne-Billancourt, France, he went on to study at the Ecole Nationale Supérieure des Métiers d’Art in Paris, where he graduated in 1960. Buren’s work soon developed to focus on the formal qualities of stripes as an aesthetic archetype, inspired by their ubiquity in both mercantile designs and clothing in his native France. Today, Buren’s works are in the collections of the Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, the Tate Modern in London, The Museum of Modern Art in New York, and the Moderna Museet in Stockholm, among others. He lives and works in Paris, France.
© 2019. All content on this blog is protected by international copyright laws All images are copyrighted © by Daniel Buren. Apart from fair dealing for the purpose of private study, research, criticism or review as permitted under the Copyright Act, the use of any image from this site is prohibited unless prior written permission is obtained. All images used for illustrative purposes only
The English version to follow the French biography
Daniel Buren (1938) est un artiste conceptuel français bien connu pour ses installations distinctives de motifs à bandes alternées spécifiques à un site. Son concept de «degré zéro de peinture», qu’il a développé au début des années 1960, est l’approche caractéristique de l’artiste quant aux conditions de réalisation d’une œuvre d’art.
Tout au long de son travail, il utilise souvent des motifs simplifiés pour aborder les couleurs et les graphiques en relation avec l'architecture et l'espace. «Ma peinture, à la limite, ne peut que se signifier», a-t-il déclaré une fois.
Né à Boulogne-Billancourt, en France, il étudie à l'Ecole Nationale Supérieure des Métiers d'Art de Paris, où il obtient son diplôme en 1960. Le travail de Buren s'est rapidement développé pour se concentrer sur les qualités formelles des rayures en tant qu'archétype esthétique, inspirées par leur omniprésence dans les conceptions et les vêtements mercantiles de sa France natale. Les œuvres de Buren se trouvent aujourd’hui dans les collections du Musée d’art moderne de la Ville de Paris, de la Tate Modern à Londres, du Musée d’art moderne à New York et du Moderna Museet à Stockholm, entre autres. Il vit et travaille à Paris en France.
Daniel Buren (1938) is a French Conceptual artist best known for his distinctive site-specific installations of alternating stripe patterns. His concept of a “degree zero of painting,” which he developed in the early 1960s, is the artist’s hallmark approach to the conditions of making a work of art.
Throughout his work, he often employs simplified patterns as an approach to color and graphics in relation to architecture and space. “My painting, at the limit, can only signify itself,” he once declared.
Born in Boulogne-Billancourt, France, he went on to study at the Ecole Nationale Supérieure des Métiers d’Art in Paris, where he graduated in 1960. Buren’s work soon developed to focus on the formal qualities of stripes as an aesthetic archetype, inspired by their ubiquity in both mercantile designs and clothing in his native France. Today, Buren’s works are in the collections of the Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, the Tate Modern in London, The Museum of Modern Art in New York, and the Moderna Museet in Stockholm, among others. He lives and works in Paris, France.
© 2019. All content on this blog is protected by international copyright laws All images are copyrighted © by Daniel Buren. Apart from fair dealing for the purpose of private study, research, criticism or review as permitted under the Copyright Act, the use of any image from this site is prohibited unless prior written permission is obtained. All images used for illustrative purposes only
Mr. Daniel Buren |
1966-77, Wall of Paintings |
1975, Toile: Voile, Lac Grasmere |
1982, Couleurs superposées, Acte II 60', travail en situ, Musée Laforêt, Tokyo |
1985, Emprunter le paysage, travail en situ, Ushimado (Japan) |
1985-86, Les Deux Plateaux |
2004, Azur au Temple du Ciel, travail en situ, Temple du Ciel, Pékin |
2005, On the waterfront: 16.150 flames, travaux en situ |
2009, Le Vent souffle où il veut, travaux en situ |
2011, A Perimeter for a Room |
2011, A Perimeter for a Room |
2011, A Perimeter for a Room |
2011, Allegro Vivace |
2011, Allegro Vivace Installation |
2011, Allegro Vivace Installation |
2011, One Thing to Another |
2014, 2 Rising Cubes bas-relief (blue) |
2014, Catch as catch can: travail en situ |
2014, Colours for a Pergola: situated work |
2014, Colours for a Pergola: situated work |
2014, Colours for a Pergola: situated work |
2014, The Fondation Louis Vuitton in Paris |
2015, Una cosa tira l'altra, lavori in situ e situati, San Gimignano |
2015, travail en situ n°1 |
2015-16, Axer: Désaxer |
2015-16, Axer: Désaxer |
2015-16, Axer: Désaxer |
2016, Like Child’s Play |
2016, Like Child’s Play |
2016, Like Child’s Play |
2016, Like Child’s Play |
2016, Passage aller-retour |
2016, Passage allez-retour, Miami Installation view |
2016, Une Pause Colorée |
2017, Diamonds and Circles: travaux en situ |
2017, Diamonds and Circles: travaux en situ |
2017, Pyramidal, haut-relief, travaux en situ - A 5 (detail) |
2017, Pyramidal, hauts-reliefs, travaux en situ |
2017, To Align: travaux en situ |
2017, To Align: travaux en situ |
2018, Pile Up: High relief n°B12 |
2018, Pile Up: High relief n°B12 |
2018, Pile Up: High relief n°B12 |
2018, Pile Up: High relief n°B12 |
L'arc Rouge " (The red arc), Guggenheim Museum Bilbao Spain |
No comments:
Post a Comment